Uitzinnige fans, proostende bandleden en HEUL VEEL goede muziek!
De uitdaging...
Een rockband is anno 2023 veel meer dan alleen muziek maken. Hoe meer mensen je online volgen, hoe meer mensen je nieuwe release luisteren, merchandise kopen en je aanbevelen bij concertzalen. Daarom kwam de band Rosemary’s Sons bij Mediamattie om te vragen om hen daarbij te ondersteunen…
‘The Sons’ waren 10 jaar eerder al een landelijk bekende band, met als hoogtepunt een release samen met Ilse de Lange, maar hielden daarna een lange sabattical. In de corona-lockdown kwamen ze weer bij elkaar en werkte ze aan een nieuw album, waarvan de eerste single ‘Come As The Rain’ (2022) het moment was om te laten weten: THE SONS ARE BACK.
De oplossing...
Om de single heen werd een social campagne bedacht met iedere dag een post die meer van het nummer prijs gaf. Dit om de vaste fans alvast lekker te maken dat er een nieuw liedje aankwam en om hen alvast te vragen het nummer te ‘pre-saven’ waardoor Spotify het nummer sneller op pakt. Ook leerde je tijdens die campagne steeds de bandleden beter kennen, door verhalen die in de captions verteld werden. Na 9 dagen was de volledige album-art van ‘Come As The Rain’ onthuld en kwam de single uit. Al gauw had het nummer z’n eerste 1000 streams te pakken en vanaf toen ging het balletje pas echt rollen…
Het resultaat
Dankzij de samenwerking met Mediamattie zag Rosemary’s Sons een significante groei in hun aanwezigheid op social media. Hun fanbase groeide gestaag en het aantal likes, shares en reacties op hun berichten nam toe. Door het dagelijks beheer van hun social media-accounts konden de bandleden zich concentreren op het schrijven van nieuwe nummers en het geven van concerten.
De samenwerking met Mediamattie heeft ervoor gezorgd dat Rosemary’s Sons een belangrijke speler is geworden in de roots-rockscene. Dankzij de grotere aanwezigheid op social media hebben ze hun fanbase kunnen vergroten en zijn ze in staat om hun muziek aan een breder publiek te presenteren.
Plan de c(h)ampagne
Nadat we kennis hebben gemaakt doorlopen we deze 4 stappen voordat de champagne open kan…
Visualiseren
We stellen vast wat we willen bereiken met wat we gaan maken.
Brainstormen
We gooien zoveel mogelijk krankzinnige ideeën op. Niets is fout.
Samenvoegen
We evalueren alle ideeën en combineren die resultaten tot 1 gouden eindconcept.
Evalueren
We kijken achteraf samen naar welke impact het concept heeft gemaakt.