De uitdaging
Ik ken weinig mensen die een verhaal zó goed kunnen brengen als Karin. Iedere tekst die zij schrijft is smullen en voor je het weet verdwaal je in de wereld die zij in een paar zinnen weet te creëren. Karin is dan ook fantasy-schrijfster, en helpt met haar bedrijf Fantasy Stories om andere fantasy-schrijvers net zo goed te laten schrijven, zodat je manuscript uiteindelijk echt kan worden uitgegeven.
Maar over haarzelf schrijven én haar zelf durven te laten zien bleek een stukkie lastiger. Karin ontmoette ik tijdens mijn Tiktok en Reels-webinar, waar haar interesse om haar bedrijf te promoten via content gewekt werd. Bij onze eerste ontmoeting noemde ze zichzelf ‘een dino uit het stenen tijdperk’ omdat ze in één sessie zo ontzettend veel geleerd heeft dat ze het idee had dat ze in één klap ‘naar 2023 geteleporteerd werd’.
Na de tweede ontmoeting was het dan ook duidelijk. De samenwerking tussen Mediamattie en Fantasy Stories zal niet lang een ‘fantasy’ blijven. 😉
De oplossing...
Als eerst werd de website opgeknapt. We verwijderden lange teksten en speelde constant in op hetzelfde principe: Omdat Karin zelf schrijfster is, is zij de pérfecte gids voor andere fantasy-schrijvers. Nadat haar website een flinke metamorfose heeft gekregen zonder haar eigenzinnigheid te verliezen, was het tijd voor de socials.
We leerde Karin content maken via Capcut, een videobewerkingsapp. Verder kreeg ze tips voor de perfecte Instagram captions en maakte we een social media kalender zodat ze houvast had welke content ze wanneer moest plaatsen.
Zo kon Karin zelf de wereld van social media ontdekken, maar keek er altijd een ‘alziend oog’ (om in fantasy termen te blijven) met haar mee die ze via één appje kon bereiken. Dát is Mediamattie.
Het resultaat
Karin kreeg meer deelnemers voor haar maandelijkse schrijfwedstrijden, er werden strategische gesprekken ingepland door collega-schrijfsters, en ze haalde haar eerste twee klanten binnen. Zonder zwarte magie te gebruiken, schoten haar volgers en likes omhoog. Het aantal DM’s en enthousiaste reacties was een goede graadmeter om te zien dat Karin’s pijl precies de roos raakte. De marketing van Fantasy Stories werkt nu vóór haar, waardoor Karin zich kan focussen op dat waar ze echt goed in is: De fantasie van getalenteerde schrijvers eindelijk werkelijkheid maken. Karin is zelfbenoemd ‘fan’ van Mediamattie en er zullen nog veel hoofdstukken volgen…